سایت در حال بارگذاری میباشد ،لطفا منتظر بمانید . (مهرماندگار)

همه چیز درباره سفره عقد عروسی ایرانی

سفره عقد، یکی از آداب و رسوم بسیار زیبای ایرانیان است که در جشن‌های عروسی و در مراسم عقد عروس و داماد پهن می‌شود. این سفره زیبا از عناصر مشخص و خاصی تشکیل شده است که هر یک از آنها بیانگر نمادی از زندگی است. در این مراسم عروس و داماد در مقابل این سفره زیبا می‌نشینند، به خطبه عقد گوش می‌دهند و در پایان خطبه با یکدیگر پیوند زناشویی می‌بندند. مراسم زیبایی هم بر سر سفره عقد وجود دارد از جمله ساییدن قند در سفره ای  که بالای سر عروس و داماد قرار دارد و همین‌طور اقدام آنها در گذاشتن عسل در دهان یکدیگر.

امروزه سفره‌های عقد با انواع‌ گل‌آرایی‌ها و شمع‌آرایی‌ها و سایر تزئیناتی که بر حسب ذوق و سلیقه عروس و داماد انتخاب می‌شوند، بسیار متنوع و زیبا شده‌اند ولی صرفه‌نظر از مدل سنتی یا مدرن و صرفه‌نظر از ساده یا تجملی بودن آن، همه سفره‌های عقد از عناصر مشخص و خاصی تشکیل شده اند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

قرآن کریم و جا نماز

ایرانیان به نشانه مورد تایید قرار داشتن وصلت از سوی خداوند و طلب بركات الهي از سوی خداوند قرآن را بر سر سفره عقد و جلوی آينه و شمعدان قرار می‌دهند و جانماز رو به روی آينه گسترده مي‌شود و روي آن مهر و تسبيح زيبايي قرار مي دهند تا گواهي بر پايبندي زوج نسبت به اصول دين اسلام باشد.

آينه و شمعدان سفره عقد

آینه و شمعدان یکی از اجزای اصلی سفره عقد است که جایگاه آن در بالای سفره، روبه‌روی محل نشستن عروس و داماد است تا عروس و داماد چهره یکدیگر را هنگام قرائت خطبه عقد در آن ببینند و همچنین آینه نمادی از روشنایی، صافی و صداقت است. شمعدان‌ها در دو طرف آینه قرار می‌گیرند و نماد روشنایی و گرم شدن پیوند عروس و داماد هستند.

برای آینه و شمعدان طرح‌های متنوعی از سنتی و لوکس وجود دارد و همین‌طور جنس‌های مختلفی مثل طلا، نقره، کریستال، چینی، برنز، چوب و انواع فلزهایی که با آب طلا و نقره آبکاری می شوند وجود دارد. شمعدان‌ها دارای انواع متنوعی از برقی و غیر برقی، تک شعله و یا چندشعله هستند، که بسته به سلیقه عروس و داماد انتخاب می‌شود.

شاید با خودتان بگوئید که خریدن آیینه و شمعدان به چه دردی می خورد؟! پیشنهاد می‌شود قبل از خرید آینه و شمعدان حتما مکانی را که می‌خواهید در منزل آنها را قرار دهید، مدنظر داشته باشید و با توجه به نوع استفاده‌ای که در نظر دارید، طرح و مدل آن را انتخاب کنید.

انواع کاربردهای آینه و شمعدان در منزل:

  • قرار دادن بر روی کنسول و در مسیر درب وردی یا راهرو منزل
  • قرار دادن بر روی میز آرایش اتاق خواب
  • استفاده در ویترین بوفه
  • قرار دادن شمعدان‌ها بر روی میز ناهار خوری و یا قسمت‌های مختلف منزل به عنوان دکور

نقل و شاخه نبات

یکی از اجزای زیبای سفره عقد شاخه نبات است که نقل و شاخه نبات، نمادی از شيريني براي شروع پيوند زناشويي است.

نان و پنير و سبزي

از قدیم نان سنگك نشانه بركت و رزق و روزي است، پنیر نشانگر وسعت روزی است و سبزی نیز نمایانگر سرسبزی و سلامتی است. امروزه نان و پنير و سبزی را به صورت لقمه‌هاي كوچك هم درست کرده و بعد از پایان عروسی به مهمان‌ها تعارف می‌کنند.

عسل

به یمن شروع زندگی شیرین برای عروس و داماد، آنها عسل در دهان یکدیگر می‌گذارند که یکی از رسوم زیبا پس از جاری شدن خطبه عقد است.

تخم مرغ

به عنوان نمادی از تداوم نسل و به‌ اصطلاح بچه‌دار شدن و به نیت باروري عروس و داماد، تخم مرغ های رنگین یا طلائی یا نقره ای بر سر سفره عقد قرار داده می‌شود.

سكه

سکه نمادی برای افزایش رزق و روزی عروس و داماد است.

گردو، بادام و فندق

درخت گردو به‌دليل عمر طولاني كه دارد، نماد افزايش طول عمر عروس و داماد است. بادام و فندق هر كدام ميوه‌هاي بهشتي هستند كه نماد تداوم نسل و نوه‌دار شدن است.

اسپند

از قدیم اسپند براي دورشدن چشم بد استفاده می‌شده و برای اینکه پيوند عروس و داماد از آسيب‌ها در امان باشند اسپند بر سره سفره می‌گذارند.

كله قند

ساييدن يك جفت كله قند هم‌شكل و هم‌اندازه روي پارچه‌اي بر سر عروس و داماد به نيت فر و باريدن شادي و شيریني بر سر آنها طي زندگي مشترك صورت مي گيرد.

جا حلقه‌ای

زوجین بعد از جاری شدن خطبه عقد، به نشانه تشکیل پیوند زناشویی، حلقه در دست یکدیگر می‌کنند.

گل و شیرینی

گل نشانه شادابي و طراوات و به عنوان نمادي از زيبايي اين پيوند است و شيريني نشانه دست یافتن به شهد خوشبختي است.

میوه

میوه از دیگر اجزای سفره عقد است. نهادن ميوه‌هاي رنگين بر سر سفره عقد به منزله برخورداري عروس و داماد از مواهب رنگارنگ الهي ونعمت‌هاي طبيعي زندگي است.

اینها تمام اجزای یک سفره عقد اصیل ایرانی هستند

منبع: https://bazmineh.com/article/391

Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

آخرین دیدگاه‌ها

 
چت در واتس آپ !